Marka z przesłaniem – zbuduj markę osobistą w oparciu o archetyp

Wirtualna Asysta – wielu ludzi myśli, że praca Wirtualnej Asystentki to głównie zadania administracyjne – kalendarze, maile, Excel… tymczasem ja jako WA każdego dnia pracuję nad budowaniem marek osobistych.

Budując swoją markę, nie pracowałam w oparciu o archetyp, teraz jednak wiedząc, jakim archetypem jestem, dużo łatwiej podejmować mi strategiczne działania i komunikować się z moimi odbiorcami.

Nie każdy wie, jak wiele możemy osiągnąć, pracując zgodnie z archetypem marki, oprawiając ją w kolor i styl oraz dbając, by przekaz trafiał do odpowiednich nisz.

I o archetypach opowiem Ci dziś więcej. Co to są archetypy, czemu służą i dlaczego rozmawiamy o nich w kontekście marki osobistej?

Archetypy to schematy zachowań, wdrukowane w naszą kulturę.

Ale co to ma wspólnego z marketingiem?

Całkiem sporo!

W nowoczesnym marketingu mamy ich 12, a każda firma, która dba o autentyczność i spójność swojej komunikacji, powinna wiedzieć, który z tych archetypów najlepiej oddaje jej charakter.
Dlaczego?

Bo archetyp to rama, na której opierasz wizerunek i komunikację swojej marki. To sposób na tworzenie spójnej, autentycznej i nienachalnej marki osobistej, która daje wartość. Co więcej archetyp pomaga wyznaczyć strategię i kierunek działań, przez co nie ulegasz wszystkim nowym trendom, bo doskonale wiesz, czego potrzebują Twoi odbiorcy.

🎯 Dlaczego to takie ważne?
Jeśli chcesz, żeby Twoja marka była widoczna i zapadała w pamięć, musisz działać świadomie.

Ustalając swój archetyp, tworzysz spójną i autentyczną markę, która mówi jednym, charakterystycznym głosem. To właśnie dzięki archetypowi Twoja marka będzie kojarzona z konkretną osobowością, a nie będzie się wydawała sztuczna czy wymuszona.

🤝 Jak budować markę osobistą w oparciu o archetyp?
Pomyśl o archetypie jako o filarze, na którym opierasz swoją komunikację.
Musi być tożsamy z Twoją osobowością. Kiedy zrobisz test i poznasz swój archetyp, Twoja marka będzie naturalnie spójna i autentyczna.
Identyfikacja archetypu może stać się kluczowym elementem w budowaniu silnej, rozpoznawalnej marki. Dzięki temu działaniu możesz budować swój brand zgodnie z Twoimi wartościami i cechami, a co za tym idzie tworzyć autentyczną markę.

Jakie firmy zdecydowały się budować markę w oparciu o archetyp?

🌟Nike: bohater
Inspiruje ludzi na całym świecie do przekraczania własnych granic i stawania się lepszymi. Poprzez kampanie reklamowe, takie jak „Just Do It”, marka podkreśla dążenie do sukcesu i pokonywanie trudności, co idealnie wpisuje się w archetyp Bohatera.

🌟Dove: opiekun .
Buduje swoją markę na przekazie troski o naturalne piękno i samoakceptację. Kampanie takie jak „Real Beauty” skupiają się na wsparciu kobiet w akceptacji siebie, co doskonale odzwierciedla archetyp Opiekuna.

🌟Rolex: Władca
Kojarzy się z luksusem, władzą i najwyższą jakością. Zegarki tej marki są symbolem sukcesu i prestiżu, co idealnie pasuje do archetypu Władcy. Reklamy często przedstawiają osoby, które osiągnęły życiowy sukces, podkreślając ich wyjątkową pozycję.

🌟Chanel : Kochanek
Zwłaszcza swoją linią perfum i kosmetyków, kreuje wizerunek marki, która celebruje zmysłowość i elegancję. Reklamy często koncentrują się na emocjach i pragnieniach, co idealnie pasuje do archetypu Kochanka.
Pamiętaj, że kluczem do sukcesu w budowaniu marki osobistej jest konsekwencja i autentyczność w komunikacji, zgodna z archetypem, jakim jesteś.

✅A jakim archetypem jest moja marka?

Moje archetypy to opiekun i kolega. I o ile wcześniej ten kolega niespecjalnie mi pasował, to czytając swoją wiadomość do klientki i po czasie ją analizując, uznałam, że oba pasują idealnie.

Dlaczego?

Bo opiekun znajduje piękno w prostocie, jego celem jest pomaganie innym, ponadto stara się, by ludzie czuli się ważni i bezpieczni. Wyrażenia takie jak “dbam”, “pomagam” czy “zatroszczę się” – na co dzień goszczą w jego repertuarze. Jego główne cechy to odpowiedzialność i empatia – kto mnie zna, już widzi analogię.

🤝A kolega?

Ja mówię o nim “Jenny from the block” – i to o mnie. Ten archetyp jest zorientowany na ludzi, to “jeden z nas”. Marka jest szczera, autentyczna i bliska zwykłemu Kowalskiemu. Promuje ciężką pracę, zdrowy rozsądek i uczciwość. Komunikuje w luźnym stylu, korzysta z potocznych zwrotów, to swojak, towarzysz, ale też realista. Jego cechy to szczerość, bezpretensjonalność, empatia i realizm.

Mam też pewne cechy odkrywcy – takie jak ambicja, ale i niedawno odkryte – zrozumienie siebie. Bardzo lubię też hasło odkrywcy:

“Odkrywanie nie polega na poszukiwaniu nowych lądów, ale na widzeniu nowymi oczami.”

Marcel Proust

Jak sam widzisz są zapewne cechy z kilku archetypów, które mógłbyś wziąć ze sobą.

Zasada jednak jest taka, że staramy się budować markę w oparciu o 1-2 archetypy, przy założeniu, że 70% to wiodący, a 30% dopełniający.

Dzięki temu będzie Ci łatwiej komponować treści postów, ofert, czy tekstów na stronę internetową, tworzyć reklamy, grafiki i co najważniejsze zachować spójność działań, być autentycznym i budować nienachalny marketing.

Jeśli jeszcze nie wiesz jakim jesteś archetypem – tu znajdziesz test:

🎯Archetypy – Archetypy marki

🌟 Zbuduj swoją markę w zgodzie z archetypem i zobacz, jak autentyczność przyciąga ludzi!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *